קרן צדקה

בס"ד

חברי קהילה יקרים,

בימים קשים אלו, ועדת קרן הצדקה מזכירה שמטרת הקרן הראשונית הייתה ועודנה לתמוך בחברי קהילה שנזקקים בצורה פתאומית לעזרה דחופה. הקרן נוצרה על מנת שנוכל להעניק סכום מוגבל לכיסוי הוצאות שקשה לעמוד בהן. המענק ניתן עבור מטרה ייחודית (קניה/תשלום ועוד…) ליחיד, משפחה או משק בית שהינם תושבי ירושלים המוכרים לאחד מחברי הקהילה ומומלצים על ידו.

ב"ה עד כה הצלחנו לעזור למגוון גדול של אנשים ולהיות בצד הנותנים, אך כמובן שאם ח"ו חבר/ת הקהילה עצמו/ה נזקק/ת לתמיכה, אנחנו כאן להושיט עזרה באופן חסוי ומכובד!

אם ידוע לכם על מישהו שזקוק לתמיכה כזאת, (ראו בהמשך הנחיות לבקשה מסודרת)

  • אנא הגישו את הבקשה לסיוע לוועדת קרן הצדקה ע"י שליחת מייל לכתובת: tzedakah@yael.org.il.
  • או מסרו את הבקשה בתיבת הדואר של קרן הצדקה, ברחוב ברק 3. (אך במקרה זה, יש להודיע על כך לאחת מחברות ועדת הצדקה על מנת  שהיא תאסוף את הבקשה מהתיבה.)
  • החברים המעוניינים לפנות בעילום שם יפנו לרב ווילק, יושב ראש ועד בית הכנסת (מיכאל גיליס), או כל חבר אחר. הם יעבירו אלינו את הבקשה וננסה לעזור עד כמה שרק אפשר.

מצד שני, אנו מבקשים מכם לתרום כנדבת לבכם על מנת שנוכל כקהילה לעזור בשעה מאתגרת זו. (ראו "תשלומים" באתר ביה"כ)

  • ניתן לתרום כאן לקרן הצדקה עם כרטיס אשראי. קבלה תשלח במייל.
  • ניתן לרשום המחאות לפקודת "בית הכנסת עמק רפאים" ולציין "עבור קרן צדקה". (אחרת הכסף יופנה לחשבון הרגיל של בית הכנסת) להפקידו בתיבת דואר של ביה"כ
  • ניתן לבצע העברה בנקאית. פרטים אצל מרטי וייסברג.

שנזכה להתחזק כולנו בתפילה, תורה, חסד, רעות ולכידות קהילתית וחברתית, ובעזרת השם נעשה ונצליח.

ועדת קרן הצדקה – חוה דוד, רבקה זרוֹבניק, יעל להמן, יהודית ריבלין


הנחיות לפנייה לקרן הצדקה של בית כנסת עמק רפאים

קרן הצדקה של בית כנסת עמק רפאים נותנת תמיכה חד-פעמית לאנשים הגרים בירושלים הזקוקים לעזרה, שמוכרים ומומלצים על ידי חברי הקהילה.

התשלום ניתן לפקודת סַפַּק השרות או המוצר ולא לפקודת מבקש העזרה באופן ישיר. (סַפַּק יכול להיות חברה, חנות, רופא, מוסד, וכו'.)

על מנת להגיש בקשה לקרן, יש למלא את הטופס הנמצא כאן ולצרף את המסמכים הבאים:

  • מכתב אישי שבו המבקש מפרט את הבקשה ונסיבות לבקשת הסיוע
  • צילום של תעודת הזהות של המבקש, כולל כתובת בירושלים.
  • מספר הטלפון של המבקש.
  • אישור לנסיבות שהביאו לבקשת המענק – לדוגמא מכתב מרב, מעסיק, עו"ס וכו'. (לחילופין מכתב פיטורים, דף חשבון בנק, ביטוח לאומי, קבלות וכו'.)
  • חשבונית או הצעת מחיר מהמוסד/סַפַּק שאליו התשלום מיועד.

יש לציין איש קשר אם זה שונה ממבקש העזרה, כדי שנודיע לו על אישור/ אי אישור הבקשה או כשהתשלום יהיה מוכן.

את כל המסמכים הנ"ל יש לשלוח במייל לכתובת tzedakah@yael.org.il או לשים ב/ לשלוח ל תיבת הדואר של "קרן צדקה", הנמצאת  בכניסת בנין המגורים ברחוב ברק 3, בשכונת בקעה,  וזאת רק לאחר הודעה לאחת מחברות הועדה .


Dear friends,

In light of the ongoing pandemic and its many ramifications, we would like to emphasize that our shul's Tzedakah Fund was initially established to help community members who normally "make do," but find themselves in untenable situations in which they can't cover sudden expenses. Our fund continues to grant emergency, one-time aid (a limited grant) to a target audience of Jerusalem residents who are known to, and referred by, a member of the kehila. Grants are given for a specific purpose (a purchase or outstanding bills) up to once a year to a family, individual or household.

Thankfully, over the years we have been blessed to help a diverse group of people from the position of "benefactor." Of course, if G-d forbid, any of our own members are in need of support, we are here to help, while maintaining the same level of discretion and respect throughout the process.

If you know someone in need of such a grant: 

  • Instructions for making an efficient request will follow this notice.
  • You may contact one of the Tzedakah Fund members through our e-mail address: tzedakah@yael.org.il.
  • Requests in writing can be delivered to the Tzedaka Fund mailbox at 3 Barak Street, Jerusalem. (Please advise one of the committee members when a request has been placed there!)
  • If someone prefers to apply for a grant more anonymously, please turn to Rav Vilk, or the Chairman of the Va'ad (currently Michael Gillis), or any other shul member who might be a personal sponsor. We will work with them to process the request insomuch as is allowed by regulations.

Of course the Tzedakah Fund requires contributions, so that we as a community can continue to help those in need through these challenging times. Please donate generously.  (See "Tashlumim" heading in Shul website.)

  • Contributions can be made online. Receipts will be sent by e-mail.
  • Checks can be made out to “BEIT KNESSET EMEK REFAIM,” but should be clearly marked for the “TZEDAKAH FUND” (otherwise they are deposited in the shul’s general expenses account), and should be placed in the shul's mailbox.
  • Bank transfer in Shekels — details can be obtained from Marty Weisberg.
  • US dollar donations can be made to the shul through "PEF." Please clearly instruct PEF to direct funds to “Tzedakah Fund – Beit Knesset Emek Refaim,” and inform the shul treasurer (currently Marty Weisberg) that they are en route.

May we all continue to gain strength through Torah, prayer, kindness, friendship, and communal and social cohesion, and B'ezrat HaShem we will get through this period with a positive outcome.

The Tzedakah Fund Committee –
Chava David, Yaelle Lehmann, Yehudit Rivlin and Rebeca Zerobnick


Instructions for Application to the Emek Refaim Synagogue Tzedakah Fund

This Tzedakah Fund was established to give one-time grants to residents of Jerusalem in financial distress, who are referred by members of the synagogue community.

The funds are provided for payment of services or specific necessary items, and not given as payment to the individual making the request.  For example, the supplier might be a medical practitioner, institution or store.

The data required for processing a request:

  • Complete the request form (see here)
  • Copy of ID (teudat zehut), noting name, #, Jerusalem address of person requesting assistance
  • Phone number of person requesting assistance
  • Personal letter explaining request and circumstances
  • Corroboration of circumstances leading to the request.  (For example – a letter from a Rav, employer, social worker…This can also include employment termination notice, bank statement, disability reports, Bituah Leumi receipts, etc…)
  • Invoice for the product/funding requested (checks are issued to the person/company providing the product/service requested, not to the person making the request)
  • Contact info for whomever should be contacted, if different from the one making the request, for notification of the grant decision or when payment is ready.

Requests with all the above data can be sent by e-mail to tzedakah@yael.org.il, or placed in/mailed to the mailbox of the "Keren Tzedakah" in the entrance of the building at Rehov Barak 3, Jerusalem.  (If placed in the mailbox, please notify one of the committee members to collect it.) 


2 תגובות בנושא “קרן צדקה”

  1. Hi
    I would like a form to fill in please to request help with payments of bills for one of our tzedakah families. Thank you Zehava

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *